Back to my roots! - Reisverslag uit Natal, Brazilië van Allan Nunes - WaarBenJij.nu Back to my roots! - Reisverslag uit Natal, Brazilië van Allan Nunes - WaarBenJij.nu

Back to my roots!

Blijf op de hoogte en volg Allan

23 April 2014 | Brazilië, Natal

Donderdag 17 april. Deze ochtend kwamen we er achter dat de politie nog steeds in staking was in Salvador, maar dat het in de loop van de dag waarschijnlijk wel beter zou worden. De Deense meisjes en ik besloten dat we toch wel dingen wilden doen, dus dat was dan ook het plan voor die dag. We hadden een buurt op de planning staan waar we rond wilden lopen, de bekendste kerk van Bahia en het voetbal stadion van het WK. Gezien het feit dat de bus niet helemaal veilig was besloten we een taxi rit te nemen. Wat super chill is in Brazilië is dat taxi's relatief echt belachelijk goedkoop zijn, helemaal als je de taal spreekt! Zo heeft de chauffeur ons de halve dag rond gereden naar drie plekken en weer terug (afstanden van 6 tot 10 km tussen elke plek) en waren we klaar voor 30 real (€9,50) per persoon! De kerk die we bezochten was best apart. De heilige kerk van Bonfim. Blijkbaar dé kerk van de staat Bahia en bekend in heel Brazilië. Blijkt dat pelgrims naar die kerk afreisden om daar te bidden, omdat men dacht dat de kerk genezende krachten had. Wanneer ze dat deden namen ze foto's van geliefden mee om deze op te hangen of kunstmatige ledematen.. Héél apart, maar goed ieder zijn eigen ding hè! Het voetbal stadion was ook dik, maar we hadden de pech dat uiteraard door de staking het stadion niet was geopend voor bezoekers. Heul niet binnen kunnen kijken dus helaas!

Deze avond met zo'n beetje Iedereen van het hostel een hapje gaan eten om de hoek van het hostel bij de bar/restaurant van dezelfde eigenaar. Slim ventje trouwens, want ze bieden in hostel de keuken gewoon niet aan voor gasten. Afzetters! Heb een van de vrouwtjes eerder vandaag echt om moeten lullen om noodles op te mogen warmen. Wel gelukt want de eigenaar was er niet, score! Gelukkig waren de prijzen in het restaurant wel te doen en was het eten wel ok!

De 18e, vandaag echt he-le-maal geen klap uitgevoerd. We hadden een busticket geregeld van Salvador naar Recife. De bus vertrok deze avond om 19.00 uur en het zou een 13 uur lange reis worden. De hele dag in het hostel doorgebracht aan het zwembad en films gekeken. Goede films trouwens: The Elite Squat 1 en 2, gaat over de BOPE (speciale agenten) in de favelas in Rio. Dikke aanraders! 'S avonds vertrokken naar de bus en nu komt het. Heb iets gedaan waar ik trots op ben! Na meer dan anderhalve maand reizen, lange busreizen, tig backpackers om me heen die chillen in een hangmat met een boek, moest ik er ook maar een keer aan geloven; IK HEB EEN BOEK GEKOCHT EN BEN AAN HET LEZEN!! Ik hoor Gerald vanaf hier nog schreeuwen van blijdschap aangezien die weet hoe veel ik van lezen geniet.. Ja ja, ik dacht een boek dat ik interessant vindt en waarmee ik mijn Portugees mooi kan bijspijkeren. Voor 15 real (€5,-) het boek The Elite Squat, van de films op de kop getikt. Hoppa! Na 20 pagina's lag ik alweer te tukken in de bus, maar hé het begin is er!

19-04-2014. Om acht uur 's ochtends aangekomen in Recife en direct een bus ticket voor maandag naar Natal gekocht, aangezien het bus station in the of nowhere is. Onze weg gevonden naar het hostel en onszelf daar een beetje gevestigd. De dames wilden naar het strand, maar ik wilde de stad verkennen gezien het feit dat we er meer twee dagen zouden zijn. Ik dus op stap gegaan met een Australiër die we daar hadden leren kennen. Schijnbaar is het oude deel van de stad Recife het mooiste en meest interessante voor toeristen. Samen met de Aussie een hele dag tour in elkaar geknald voor onszelf en er op uit gegaan. 'S avonds weer groots uitgepakt met boodschappen en met zijn vieren een dik diner met eigen caipirinha's gemaakt. In allerlei soorten en maten. Goede grap is dat alcohol echt belachelijk goedkoop is in Brazilië. Een liter fles cachacha (30% of zo), waar je caipirinha's mee maakt kost dus 6 real (€1,90). Goed, top avond gehad.

Twintig april. Vandaag wat rondgelopen op het strand en een hele relaxte dag gehad. Even de tijd genomen om allerlei dingen uit te zoeken voordat Weisscher woensdag komt. Had eerst een half plan in mijn hoofd van hoe en wat in de twee weken dat we gaan reizen, maar heb echt hele hele goede aanbevelingen gekregen van backpackers die ik onderweg heb leren kennen dat we dat plan mooi gaan inruilen voor een veel beter plan! Ook gelijk met de Fam. Geskyped voor maandag en gebombardeerd met vragen over hoe en wat als ik naar het noorden ga. Wilde ook Recife het voetbal stadion gaan bezoeken waar het WK gespeeld gaat worden, maar dat scheen 1,5 uur reizen te zijn en men kan er niet naar binnen wanneer er geen wedstrijd gespeeld wordt. Jammer, dat was dus de moeite niet waard. 'S avonds weer een dik diner in elkaargetoverd, tas gepakt en mooi op tijd het licht uit gedaan!

Deze dag vroeg opgestaan omdat ik om 11.00 uur de bus zou pakken naar Natal, om een lang verhaal kort te maken 'was er iets mis gegaan met de bus tickets'. Wij dik over de zeik en na lang gezeur dan voor elkaar gekregen om met de bus van 12.00 uur naar Natal te kunnen gaan. Dit gezien het feit dat de 11.00 uur bus vol zat, terwijl wij daar wel een kaartje voor hadden. Apart hè? Dat is trouwens wel een leuk feitje over Brazilië waar ik me al weken lang keer op keer over blijf verbazen. Mensen hier zijn zo vriendelijk en echter super behulpzaam! Als je iemand de weg vraagt lopen ze soms echt hele straten met je mee om er zeker van te zijn dat je goed terecht komt. Als ze de weg of iets anders niet weten wat je ze vraagt dan spreken ze zelfs random personen aan om je verder te helpen. TENZIJ ze aan het werk zijn! Jezus Christus, niet normaal. De werkende mensen zijn super vaak niet behulpzaam, chagrijnig en traag als dikke stront, zo raar! Éven naar de supermarkt gaan om een mini dingetje te halen bestaat niet. Kost je sowieso 20 min, ook al is de supermarkt naast de deur en staat er maar één iemand voor je, zo apart!

Als ik dit zo lees klinkt het super negatief allemaal maar zoals jullie merken kan ik me daar lichtelijk aan irriteren. Verder is Braziew gelukkig geweldig!

Goed, weg gegaan uit Recife dus en een bus rit gehad van vijf uurtjes. Aangekomen in Natal. Yes!! Na acht jaar weer terug bij mijn roots en mijn familie! Deze avond gelijk opa, oma, drie tantes, een oom, mijn nichtje, vier neefjes en natuurlijk moeders weer gezien! Super schattig, oma en tantes keihard huilen omdat ik 'zo gegroeid' ben. Oma'tje bijna in de broek pissend van de zenuwen en mij trillend en huilend knuffelen. Zo ken ik je weer oma!! De arme schat is altijd zo zenuwachtig, omdat er altijd een lange tijd tussen zit dat ik haar weer zie. Goed om weer 'thuis' te zijn!! 's avonds naar mijn tantes appartement gegaan waar ik dus de aankomende tijd (nadat Weisscher weg is) zal blijven. Super mooi appartement aan het strand op de 18e verdieping MET zwembad, winner!

22-04. Relaxte dag gehad bij mijn tante thuis. Zij moest werken en mijn tweeling neefjes waren naar school. Volle bak uitgeslapen, wat overigens wel weer eens lekker was om een keer niet in een kamer te liggen met weet ik veel hoe veel mensen. Mijn hele stinkende inhoud van mijn backpack gewassen, beetje gelezen, tv gekeken en moeders opgezocht. Wilde naar het strand gaan, maar de politie was hier vandaag in staking dus was niet zo'n goed idee.

23-04-20WEISSCHER!! Vandaag is het zo ver!! Over een paar uurtjes Dennis spare rib Weisscher ophalen van het vliegveld! Wordt een goede grap wij drie weken samen in Brazilië! We blijven eerst een paar dagen in Natal en dan gaan we samen twee weken helemaal naar het noorden reizen en terug en dan nog een paar dagen in Natal chillen voordat die weer terug gaat. Althans, dat is het plan. Jullie horen wel hoe het echt gelopen is! Zal kijken wanneer ik weer wat kan uploaden en dan horen jullie van me/ons!

Groeten aan iedereen en ik ga er even volle bak van genieten dat m'n moat er is en stiekem van het feit dat ik weer lekker hele dagen Nederlands kan lullen!!

X

  • 23 April 2014 - 14:13

    Gerald:

    Haha Boy,

    Ik ben trots op je! Zelf en zonder dwang een boek gekocht en zelfs al wat gelezen. Wie ben je eigenlijk ook al weer?
    Veeeeel plezier en groetjes aan je fam.

    Gerald

  • 24 April 2014 - 09:53

    Meike Sloet Van Oldruitenborgh:

    Ahh man je maakt me zo jaloers! Wat klinkt dit top zeg.. Geniet ervan, voor je het weet is het voorbij!
    Xx uit Amsterdam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Allan

Actief sinds 23 Feb. 2014
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 5081

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 29 Juli 2014

Brazilië

Landen bezocht: