Jeeuzus - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Allan Nunes - WaarBenJij.nu Jeeuzus - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Allan Nunes - WaarBenJij.nu

Jeeuzus

Blijf op de hoogte en volg Allan

13 Maart 2014 | Brazilië, Florianópolis

Hee, hoi, halloo lieve vrienden,

Waar moet ik in godsnaam beginnen. Ben nog maar net een week weg, maar jeuzus wat heb ik al veel dingen mee gemaakt. Zal maar gewoon bij het begin beginnen en dan zo de afgelopen dagen af gaan.

Dinsdag 4 maart begon het avontuur. Stuk of vijf keer m'n backpack in en uit gepakt om zeker te weten dat ik alles bij me had wat ik nodig had. Kneiter zenuwachtig natuurlijk, maar wel het idee dat ik er vol gas klaar voor was. Uiteindelijk naar het vliegveld en daar nog afscheid genomen. Natuurlijk wel een kak moment met wat traantjes (shock), maar dat is weer goed gemaakt achter de douane. Denny ging mee om zijn werkplekkie te laten zien en 'even wat te proeven' van de whisky die hij daar verkoopt, mogoh! Uiteindelijk een uurtje later vertrokken dan verwacht, maar de vlucht ging prima. Moet zeggen dat ik het tot en met de overstap in Lissabon wel moeilijk had. Het kickte toch wel even in dat ik ten eerste vijf maanden weg zou zijn en dat ik de aankomende tijd volle bak in mijn uppie zou zijn, soort van dan. In het vliegtuig mijn gekregen boekjes open geslagen en alle verhaaltjes gelezen. Wat heb ik een bizar grote en mooie groep vrienden zeg!

De vlucht van Lissabon naar Rio ging dikke prima. Had het wel ijskoud en kan sowieso al niet slapen in een bus of vliegtuig, dus dat was een groot succes. Toen ik uiteindelijk in Rio aankwam is die moeheid uiteraard omgeslagen in adrenaline. Na een redelijke tijd wachten had ik mijn backpack. Als een echt beginnende reiziger al m'n papieren te voorschijn gehaald en dingen op gezocht en m'n hele tas gecheckt op sloten. Voelde me echt een dorky, maar dacht boeiend zo overkomt me tenminste niks.

Na een bus en een taxi rit kwam ik aan bij mijn hostel om 07.30 uur in de ochtend. Het was de dag na carnaval, dus iedereen was echt te brak voor woorden. Ik kon pas vanaf 13.00 uur in mijn kamer, omdat iedereen waarschijnlijk wel laat zou uitchecken door carnaval. Ik ben maar een beetje gaan rondlopen in de buurt en wat dingen gaan ontdekken. Na een tijdje waren mensen aan het ontbijten en ben ik aangeschoven. Was binnen note time maten met een super chille Ierse gast en had met hem afgesproken om naar het Jezus beeld te gaan. Toen we op het punt stonden om weg te gaan checkte er een Nederlander in. Hoppa, die ging ook mee. Metro genomen vanaf het hostel naar Copacabana beach en daar de bus naar boven. Nou de reis naar het beeld toe is al een heel avontuur kan ik je vertellen. Super mooi uitzicht en een hele stijle weg. Eenmaal aangekomen bij het beeld dacht ik alleen maar; jeeeuzus! Wat ongelofelijk vet om zelf eens te zien!! Je kan over heel Rio kijken en het beeld zelf is zoveel groter dan je denkt!
Na het het beeld ben ik met die twee gasten een hapje gaan eten en hebben we feestje gebouwd in het hostel. Je hebt daar elke avond happy hour; twee caipirinha's voor 6 real (€1,80). We wilden naar de trappen van Lapa gaan voor een feestje, maar we waren de hoek nog niet om en er was een dikke bloco (straatfeest) van 200/300 man bezig.

De volgende dag had ik afgesproken met die twee zelfde gasten om een favella tour te doen wat ik heel graag wilde. Na een ontbijt, wat trouwens super goed was in mijn hostel, gingen we naar de bus. Na weet ik veel hoe vaak vragen hadden we eindelijk de goede. Op dat moment haakten die twee gasten helaas af. Ze hadden er toch niet zo'n lekker gevoel bij. Baalde keihard, maar snapte het wel. In plaats daarvan zijn uiteindelijk door de buurt Lapa gaan lopen en met wat biertjes naar de trappen gegaan. Helemaal naar boven gelopen en wat rond gehangen, was leuk! Die avond vertrok de Ier helaas en ben ik met de Nederlander boy nog even een kijkje gaan nemen op de Copacabana. Later nog samen gekookt en die avond geëindigd in een samba bar en een afterparty in het staff apartment twee deuren naast het hostel.

Dag drie in Rio zag ik dat het wel erg hard ging met geld ongeacht het feit dat ik helemaal geen gekke dingen deed. Met de Nederlander en een Amerikaan gepland om via Sao Paulo naar de Iguacu watervallen te gaan. 's middags stond er opeens een schattig Iers meisje naast me die super graag een favella tour wilde doen, BAM geregeld. We zijn samen naar Santa Marta gegaan en hebben een tour guide geregeld. Voor 50 real (ongeveer €16,-) werden we met een tram naar boven gebracht en liepen we door de hele favella terug. Was super vet en totaal niet onveilig gevoeld. We hadden chips meegenomen om uit te delen aan de kinderen en hebben souvenirs gekocht. In deze favella is de clip van Michael Jackson (they don't really care about us) opgenomen en hij liet ons alle spots zien. Uiteindelijk kregen we de clip te zien in een van die huisjes. Super dik om gezien dat we er allemaal langs zijn gelopen! Ook kregen we het huisje in de favella te zien waar scenes van the fast and the furious 5 is opgenomen. Die avond met dat Ierse meisje en de Nederlander gekookt en met drie andere lachen Nederlandse gasten bij het hostel gebleven. Nergens heen gegaan omdat het hard regende.

Zaterdag ochtend heb ik mijn tas gepakt en ben ik met de Nederlander en de Amerikaan vertrokken naar Sao Paulo. Rio is echt echt een party stad, en hopelijk kom ik op de terug weg nog terug. Puur om de redenen dat de weersvoorspelling niet goed was en ik nog meer dingen wil zien leek het me een goed plan om die dingen eerst te doen. De rit van Rio naar Sao Paulo duurde zes uurtjes en koste 60 real (€18,-). De Nederlandse jongen had vooraf al een coschsurf host geregeld, dus ik ging met de Amerikaan naar een hostel. Om acht uur 's avonds kwamen we aan en het bleek wel erg stilletjes te zijn. Bij de bar twee Australiërs ontmoet die zo gek zijn als een deur. Daar mee wezen stappen naar een club op aanrader van de receptie chick. Nou haar vragen we ook niks meer, want bleek een kneuter dure toko te zijn. Wel een machtig mooie avond gehad!

De volgende dag stond op de planning om Sao Paulo te gaan verkennen. In de ochtend kregen we een uitnodiging om die avond pizza te komen eten bij de coachsurf host van Boy. In onze hostel kamer een Engels meisje leren kennen die echt te sarcastisch voor woorden was, dus ik dacht die moeten we er bij hebben. Met dat meisje en m'n Amerikaanse reis moat de hele middag door Sao Paulo gelopen. Sao Paulo is duidelijk een hele andere stad dan Rio. Een en al wolkenkrabbers en de stad is echt volgebouwd. Super mooie stad ook, maar echt een business stad! Wel heel relaxed dat je heel goedkoop overal met de metro kunt komen. Later die middag kwamen we toevallig Boy en zijn host tegen en zijn we met hen mee gegaan. Wij hoefden alleen bier mee te nemen en hij zou het eten verzorgen. Er kwam nog een Amerikaanse en twee Braziliaanse vrienden van de host. Nog nooit zulke lekkere home made pizza gegeten en de avond afgesloten in samba bar in een 'oudere' buurt van Sao Paulo. wel leuk om met wat locals op stap te gaan!
Die nacht wakker getrommeld in m'n hostel kamer door een groep die thuis kwam van het stappen. Zat een Australiër bij, sun precies wat jij bedoelt altijd, facking dit facking dat mate! Heb me dood gelachen! Zaten ook twee meisjes bij die ook de volgende dag naar Iguacu gingen. Een van hen had nog niks geregeld en zou alleen gaan, dus die zou bij ons aansluiten.

Maandag 10 maart, we hebben 's ochtends onze tassen gepakt en uit gecheckt bij het hostel. We hadden weer afgesproken met boy en zijn host. Hij nam ons mee naar een toren waar we over heel Sao Paulo konden kijken, maar die bleek helaas al gesloten te zijn. In plaats daarvan zijn we naar een hele grote markt gegaan. Een mega lange straat met allemaal kraampjes en winkels met Aziaten. Vervolgens zijn we naar het bus station gegaan om bus tickets te halen naar Foz do Iguacu. 15 uur lange busrit en koste 140 real (€43,-). Die avond gekookt en om 20.00 uur met de bus vertrokken. De Engelse van ons hostel besloot last minute ook mee te gaan. Super lachen, maar die ging 15 uur rijden naar de watervallen, de watervallen bekijken en die zelfde avond nog 15 uur terug rijden. Nou koekoek, mij niet gezien! De bus reis was wel ok. We hebben in de bus de verjaardag van m'n Amerikaanse reis moat gevierd met pils, chips en een slaap pil!

De volgende ochtend kwamen we aan in Foz do Iguacu en zijn we direct naar het park gegaan. We hadden gehoord dat we daar onze tassen konden dumpen, dus we wilden hier dan ook geen tijd mee verliezen. De hele middag in het park gelopen en weet ik veel hoe veel foto's gemaakt. Niet normaal hoe vet en indrukwekkend het is zeg, wauw! Einde van de middag afscheid genomen van het Engelse meisje en wij de bus gepakt naar Puerto Iguacu. Voor de genen die het niet weten (ik wist het ook niet) de Iguacu watervallen zijn kneiter beroemd en liggen op het drie landen punt tussen Brazilië, Argentinië en Paraguay. Foz do Iguacu is de Braziliaanse kant, maar aan de Argentijnse kant is het heel anders. Na een busrit van een uur waren we in Puerto Iguacu, dus ik kan nu zeggen dat ik ook in Argentinië ben geweest, heuj!! Daar aangekomen zijn we een hapje gaan eten voordat we gingen inchecken in ons hostel met super dik zwembad en sloten een Amerikaans meisje en een Mexicaanse jongen aan. Deze hadden we in die bus rit net leren kennen. Ben helemaal stuk gegaan om dat Amerikaanse meisje de hele avond. Echt meer Amerikaans dan dat bestaat gewoon niet. Demy en Nathalie als jullie dit lezen; ik heb dus in levende lijve een chick gezien die jullie altijd na doen!! Uiteindelijk de avond, met backpacks en al, afsloten op een groot terras mee blèrend op foute live muziek en om 03.30 uur in gecheckt.

Helaas niet zo een lange nacht gehad, want de volgende ochtend moesten we weer al onze spullen bij elkaar zoeken en de tassen in pakken om uit te checken. We hadden om 10.00 uur in het centrum afgesproken met de Mexicaan en Amerikaanse om naar het park te gaan. Hier hebben we de hele middag over gedaan. De Argentijnse kant is zo groot en ook mooi. In Brazilië zie je de watervallen van beneden en in Argentinië veelal vanaf boven en loop je er overheen. Ook hebben we een boottocht gedaan die je in watervallen bracht. Zeik en zeik nat geworden, maar te vet voor woorden! Na het park bus tickets geregeld en een hapje gaan eten. Hier afscheid genomen van Boy, de Nederlander waar ik een hele week mee had gereisd en Aisling het Australische meisje. Zij gaan beiden naar Buenos Aires en Earwin (Amerikaan) en ik zijn samen met een Engelse gast die we tegen zijn gekomen op het busstation nu in Florianopolis!

Zal binnenkort wel weer wat van me laten horen en proberen het reisverslag iets in te korten! De eerste foto's komen ook morgen of overmorgen, moet nog super veel foto's van mensen krijgen. Gaat allemaal super goed hier, ben kneiter levend, dik naar m'n zin en ja grandma ik pas op ;)

@ fred; heb je boekje al aan 308447 mensen laten zien, minimaal!
@ sun en spare rib; heb elke dag in jullie boekje geschreven en de polaroids ook aan minimaal zo veel mensen laten zien!
@ iedereen; nogmaals bedankt voor de mega afscheidsfuif, de lieve woorden in het boekje en natuurlijk het mega cadeau

  • 13 Maart 2014 - 20:17

    Jordy:

    Goed bezig kerel! Sao Paolo uitgaan is zeker exceptioneel duur. muthafuckaaaaa! Viel SpaB!

  • 13 Maart 2014 - 20:31

    Grandma:

    Goed om te lezen goos! Ben nu al trots op je! Geniet ervan en spreek je snel! XXX

  • 13 Maart 2014 - 20:31

    Gerald:

    Ha zoonnie!
    Gaaf dat het goed gaat en mooi verhaal. Maarre, niets inkorten. Gewoon lekker blijven schrijven. Tot skype! Geniet ervan. Greetz

  • 13 Maart 2014 - 20:56

    Lise:

    Het klinkt inderdaad wel alsof je heel alleen bent ;). Goed om te lezen!

  • 13 Maart 2014 - 23:05

    Denny:

    Erg leuk om te lezen dat het je goed gaat! En idd wat Gerald zei niks inkorten!
    Ben benieuwd of je er bij de douane aan hebt gedacht het 'juiste' paspoort te geven voor DE stempel? :)

    Take care buddy

    X Denny

  • 14 Maart 2014 - 08:41

    Alex:

    Mooi verhaal! Heeft me goed vermaakt in le train

  • 22 Maart 2014 - 16:42

    Naath:

    Aaaaaah Allie superleuk!! Klinkt allemaal heel gaaf, voor het Jezus beeld lijkt mij prachtig om te bekijken. Supergrappig ik was dit aan het lezen en luisterde heel toevallig Michael Jackson en toen las ik het stukje van MJ, heb meteen maar dat nummer opgezet hihi. We missen je hoor Alli geen twerk sessies meer in de soos enzo hahaha. Ik ben benieuwd naar je volgende verslag, heeeel veel plezier schattie! Kussss

    p.s.

    Yeaaah well Brittany here I'm from Coloradooooooowaa and I really would like love to come and visit you in Brazil, but like it's kinda expensive sooowaaa I'll be missing you from ovaah heeerreeee lovee yaaa xoxo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Allan

Actief sinds 23 Feb. 2014
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 5087

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 29 Juli 2014

Brazilië

Landen bezocht: