Change of plans - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Allan Nunes - WaarBenJij.nu Change of plans - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Allan Nunes - WaarBenJij.nu

Change of plans

Blijf op de hoogte en volg Allan

16 April 2014 | Brazilië, Salvador

Zijn we weer!

Anderhalve maand onderweg. Het plan was om uiterlijk nu in Natal te zijn, nou heul niet!

Was het vorige verslag geëindigd met dat ik weg ging uit Arraial do Cabo om naar het noorden te gaan. Gezien tijd en geld leek het me een goed idee om te vliegen van Rio naar Salvador. Had dan ook een hele goedkope vlucht gevonden, dus dat ging hem helemaal worden. Alleen moest ik mijn vlucht boeken in Rio, want de wifi was helemaal bagger in Arraial dus werd hem niet.

Maandag 7 april. Deze ochtend zijn we nog één laatste keer naar het strand gegaan in Arraial en vervolgens de bus terug naar Rio. Opnieuw terug gegaan naar het oude en vertrouwde hostel in Lapa. De eigenaar zou me helpen met het boeken van mijn ticket naar Salvador. Toen we het in het hostel probeerden bleek het ticket al weg te zijn en waren er alleen nog maar super dure over, wat dus moeilijk zuur was. Die avond de laatste avond van een van de Engelse meisjes gevierd.

De volgende dag vroeg opgestaan om mijn busticket te regelen naar Itacaré. Een klein plaatsje onder Salvador in de staat Bahia, waar ik heel veel goede verhalen over had gehoord. De Engelse meisjes met wie ik was waren deze dag verkast naar een hostel in de Favela van Vidigal, dus later op de dag ben ik daar heen gegaan en heb ik met hun gechilld. Super vet weetje trouwens; de Favela Vidigal is degene waar de wereldberoemde film 'city of god' is opgenomen, althans delen er van! Deze avond met de twee Engelse meisjes en de Australische gast waarmee ik eerder ha gereisd gechilld op het Ipanema strand en daar op DE steen van Marleen zonsopgang gekeken. Al aardig was zonsondergangen gezien, maar dit was de eerste zonsopgang die ik (bewust) mee maakte, super dik!!

09-04-2014, deze dag de tijd gedood met chillen in het hostel in de Favela met de Engelse chicks en daar rondgelopen om op zoveel mogelijk plekken goede Acai te regelen. Mijn bus naar Itacaré vertrok om 20.40 uur, dus afscheid genomen van de dames en gegaan. De busrit zou 23 uur duren, dus daar keek ik wel echt tegenop. Ik ging nu naar de staat Bahia, waar ik alleen aan zou komen dus.. oh wacht, toch niet! Voordat ik de bus instapte kwam ik alweer aan de praat met twee Deense meisjes die naar precies dezelfde plaats en precies hetzelfde hostel gingen, bonus! In de bus ook nog aan de praat gekomen met een groepje Israëliërs, dus ondanks de belachelijk lange reis me toch nog een beetje vermaakt.

Na een reis van uiteindelijk 30 uur, waarvan 26 uur in de bus, eindelijk aangekomen in Itacaré. We waren allemaal zo kapot dat we niet eens meer echt moe waren, dus zijn de het plaatselijke café maar gaan opzoeken. Favela bar, met dikke live muziek en alleen maar dansende mensen dus echt leuk!

Vrijdag 11 april 2014, na een goede nacht zijn we een beetje door het stadje gaan rond lopen en naar het strand gegaan. Daar lekker rondgehangen de hele dag en vrij weinig uitgevoerd om een beetje bij te komen van de reis. Op het strand ook een local leren kennen die ons de volgende dag wel wilde rond leiden. Super bonus, want we hadden geen zin om dik geld te lappen voor een te toeristische tour. Deze avond hadden de Israëliërs voor ons gekookt en zijn we met hen en nog twee andere Deense meisjes van het hostel naar de Favela bar gegaan om de verjaardag van een van de meisjes te vieren.

We hadden vandaag om 11.00 uur met de local afgesproken bij ons hostel om op pad te gaan. Eerst wat rondgelopen door het stadje en heeft hij ons wat leuke dingen laten zien en toen vertelde hij dat we drie stranden en een 'geheime' waterval gingen bezoeken die niet op de toeristenkaarten stonden, WINNER! Dat soort dingen vind ik nou leuk, soms even wat anders doen dan wat iedereen doet. Maakt het toch even speciaal en toch wel moeilijk handig in dit soort situaties dat ik de taal spreek! We waren met een klein groepje van zes personen, dus dat was ook perfect. Uiteindelijk om 18.00 uur helemaal dood terug gekomen in het hostel en gaan tukken. S'avonds ronde twee van de verjaardag van het meisje gevierd.

Itacaré is het eerste plaatsje in de staat Bahia waar ik was en heb het alweer helemaal in de peiling. De staat Bahia en het plaatsje Itacaré is zooo chill allemaal. Iedereen en alles is NOG relaxter dan de rest van heel Brazilië al is. Het is echt een klein hippie/surfers plaatsje, dus perfect om keihard te chillen. Ook echt super mooi en de stranden daar zijn echt bizar! Zo mooi, zo rustig en het water is echt tien keer warmer dan in het zuiden van Brazilië.

13 april. Redelijk vroeg opgestaan omdat we een drie uur lange bus naar Valenca moesten pakken om vervolgens een boot naar Morro de Sao Paulo te pakken. Mijn plan was eigenlijk om direct van Itacaré naar Salvador te gaan, maar ik had al zo belachelijk veel goede verhalen gehoord over het eiland Morro de Sao Paulo bij Salvador dat ik dat ook maar moest gaan checken voor twee dagen. Dit ook deels omdat ik had gehoord dat er een rechtstreekse boot van Morro naar Salvador ging en dat de snelste weg was. Ik blijf me er over verbazen hoe snel en hoe vaak plannen veranderen als je aan het reizen bent.

We dachten dat Itacaré al super mooi was, maar dit is ècht paradijs. De ene na de andere plek waar je kwam dacht ik echt; heb ik dit niet ooit in mijn leven op zo'n postcard gezien waarvan je dacht jeeuzus als ik daar toch eens kon zijn. Pa-ra-dijs! S'middags en s'avonds rondgehangen in het hostel en wat rondgelopen. Gegeten in een hele goedkope all you can eat pizza toko, wat had ik een buikpijn achteraf! Toen we s'avonds na het eten besloten en dutje te doen voor het stappen liep dat dutje wat uit de hand gezien het feit dat we de volgende ochtend pas wakker werden met kleren nog aan! Ook prima, slaap konden we op zich ook wel gebruiken.

Deze dag de hele dag het eiland verkend en rondgehangen op het strand met een Braziliaans meisje en een Pool. S'avonds mijn kookkunsten in de strijd gegooid en een dikke maaltijd in elkaar geknald in drie uur tijd voor de Deense meisjes, de Pool en het Braziliaanse meisje. De avond afgesloten met een dikke strandfuif waar wederom de hippie sfeer duidelijk te vinden was, super mooi!

Dinsdag de 15e, tijd om weer te verkassen! Ik heb om 11.30 uur met de Deense meisjes een catamaran gepakt naar Salvador die twee uur zou duren. We vonden dit een super vet idee, wat iets minder vet bleek te zijn. Na een uur onderweg te zijn en te knallen over de golven begonnen mensen echt één voor één volle bak te kotsten op de boot, inclusief ik. Mijn god, dacht dat ik heul niet zee ziek werd maar deze boot rit was redelijk heftig. Gelukkig was de halve boot aan het barfen, dus we konden lekker gênant naar elkaar lachen als we uitgekotst waren. Top, weer een ervaring rijker! Gelukkig duurde de rit uiteindelijk maar twee uur in plaats van twee en een half. Aangekomen in Salvador was het hostel gelukkig op loopafstand. Ben nu in Pelourinho, het culturele centrum van Salvador wat is aangeraden door een boel mensen die ik heb leren kennen. Het ontbijt is echt belachelijk goed hier en ze hebben elke dag een uur gratis caipirinha's, hiep hoi! Deze dag rondgelopen door de buurt en een kerk bezocht wat de rijkste kerk van Brazilië schijnt te zijn omdat de HELE binnenkant gemaakt is van brons, heel dik! Verder nog naar dé grootste markt van Salvador geweest, ook heel leuk om te zien. Als je op zoek bent naar souvenirs is dat de plek. Nog een kleinigheidje gekocht voor al mijn matties, zien jullie gauw genoeg. S'avonds zijn we naar een straat feest op een plein gegaan waar allemaal live muziek was. @ Faggy, goede grap; ik zag een dikke dikke rasta goossie met een CELTIC shirt hahaha! Moest hard lachen en aan je denken. Had mijn camera niet bij me omdat het te gevaarlijk was, anders had ik zeker een foto voor je gemaakt!

Moet zeggen dat ik Salvador met gemengde gevoelens binnen kwam, omdat ik zo veel gemixte verhalen over Salvador had gehoord. Over dat het onveilig is etc. maar ook veel verhalen over hoe geweldig het wel niet is. De eerste avond gelijk gezien hoe het KAN zijn, want toen we aankwamen op het plein rende er een groepje kinderen langs en een jongetje heeft de handtas van een Duits meisje afgetrokken en er mee weg gerend. Doei tas, doei paspoort, doei geld, doei camera. Ze was er wel chill onder en zei dat het haar eigen schuld was omdat ze met een handtas liep, maar toch even schrikken. Toch nog wel gebleven tot het afgelopen was en toen begon deel twee. Toen de live muziek afgelopen was gingen we nog een drankje halen bij een van de tentjes waarop de verkoper zei; ik maak deze drankjes, maar dan moeten jullie beloven dat jullie zo snel mogelijk terug gaan naar het hostel want het wordt hier zo super gevaarlijk. Top, thanks! Stuk meer gerustgesteld, not! Bleek dat de politie in staking was, dus dat er geen politie op straat was dus de hel kon wel eens los gaan barsten. We hebben maar braaf geluisterd en rustig ons drankje opgedronken in het hostel.

16-04. Vandaag op een wandeltocht gegaan met een hele groep van het hostel. Lekker rondgelopen in de buurt en random dingen bekeken. Er was wel een tour vanuit het hostel, maar we hadden allemaal geen zin om te lappen als we ook gewoon zelf konden rond lopen. Salvador is echt geweldig! De sfeer is zo goed. Er is overal muziek op straat, de huizen zijn allemaal zo gekleurd en je ziet duidelijk de Braziliaanse cultuur, veel meer dan in het zuiden. Bahia is het 'zwarte' deel van Brazilië, omdat er veel afro's zijn en er een hele geschiedenis is met slavernij. Er lopen ook allemaal vrouwtjes op straat in traditionele kleding om foto's mee te maken, dus uiteraard heb ik dat ook gedaan met zo'n schattig vrouwtje! Heb het eerder gehad over de Favela in Rio waar ik was geweest aar de clip van MJ was opgenomen (They don't really care about us), guess what. Vandaag het plein bezocht hier in de buurt waar de andere helft van de clip is opgenomen, super grappig om te zien! Zijn net weer terug in het hostel, omdat ik door echt heel veel mensen op straat werd aangesproken op het feit dat we zo snel mogelijk terug moesten gaan naar het hostel. Best wel gek. Allemaal locals spraken ons aan op het feit dat we rond liepen en dat het vandaag echt niet veilig is in verband met de staking van de politie. Als je door mensen in hun winkel wordt geroepen, ze je niets willen verkopen maar alleen willen attenderen op de momentele onveiligheid op straat is het wel serieus. Dus nu lekker aan het chillen in het hostel bij het zwembad en over 15 minuten begint het uur gratis caipirinha's, dus we komen de avond wel door. Ben vanaf zondag in Natal, dus zal volgende week ergens wel weer een update sturen.

Knuffels uit Salvador en denk aan jullie!!

  • 16 April 2014 - 22:15

    Lise :

    Ik ga elke keer weer stuk om jou verslagen! Lekker lang ook. Zo te horen is het daar allemaal zo slecht nog niet. Have fun!

  • 16 April 2014 - 23:31

    Faggy:

    Hahahaha CEEEELTIC jonguh! Goede grap! Geniet daar aapje, mis je. X

  • 16 April 2014 - 23:42

    Allan Nunes :

    haha lekka! excuses voor alle taalfouten, maar het is elke keer weer (hoe graag ik jullie ook laat weten hoe het allemaal gaat) zooo'n opgave om zo'n dikke lap te tikken! HASTAG belachelijk warm hier, op elk moment van de dag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Allan

Actief sinds 23 Feb. 2014
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 5098

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 29 Juli 2014

Brazilië

Landen bezocht: